မႏုႆဗိသုကာ မိဘႏွင့္ဆရာ - Kanbawza Tai News

Breaking

ကမ္ဘောဇတိုင်း သည် တောင်ကြီးမြို့တွင် အခြေစိုက်၍ ထုတ်ဝေခွင့်အမှတ် (၀၁၀၇၉)ဖြင့် ဆောင်ရွက်နေသည့် သတင်းမီဒီယာ ဖြစ်သည်။ contact; kanbawzatai.editor@gmail.com

မႏုႆဗိသုကာ မိဘႏွင့္ဆရာ



ေက်ာ္လင္းထြန္း (ေခ်ာင္းဦး)
.
.
လူသားတို႔သည္ အသိဥာဏ္အဖြံ႕ၿဖိဳးဆုံး ေသာ သတၱဝါျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ မိမိတို႔ စီမံခန္႔ခြဲလိုသမွ် စီမံခန္႔ခြဲၾကရန္ ႀကိဳးစားၾက သည္။ မိမိျဖည့္ဆည္းလိုသမွ် ျဖည့္ဆည္းၾကရန္ ႀကိဳးစားၾကသည္။ မိမိတို႔ ထိန္းခ်ဳပ္လိုသမွ် ထိန္းခ်ဳပ္ၾကရန္လည္း ႀကိဳးစားၾကသည္။ ထို႔ ေၾကာင့္ပင္ ေခတ္၏နည္းပညာ တိုးတက္ထြန္း ကားမႈႏွင့္အညီ လူသားတို႔သည္ ေလာကအတြက္ ျဖည့္ဆည္းတန္သမွ် ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ၾက ၿပီး အရာအမ်ားစု ကိုလည္း စီမံခန္႔ခြဲျခင္း ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း ပုံသြင္းျခင္း လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ၾကပါ၏။ သို႔ေသာ္လည္း လူသားတို႔အေနျဖင့္ စီမံခန္႔ခြဲ၍ ပုံသြင္းမရႏိုင္ေသာ၊ မရေသးေသာအရာမ်ား စြာရွိပါသည္။ အထူးသျဖင့္ အသိဥာဏ္ရွိေသာ ႏွလုံးသားရွိေသာ ခံစားခ်က္ရွိေသာ အျမင္အမ်ိဳးရွိေသာ ''မႏုႆ''ေခၚ လူသားမ်ားကို စီမံပုံ သြင္း၍ ဘဝတည္ေဆာက္ေပးရေသာ အလုပ္မွာ အခက္ခဲဆုံးျဖစ္သည္။
.
ဤခက္ခဲေသာ ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕၍နက္နဲေသာ လူသားဘဝ ပုံေဖာ္ျခင္း၊ ဘဝတည္ေဆာက္ျခင္း လုပ္ေနၾကေသာ သူမ်ားမွာ အနႏၲဂိုဏ္းဝင္ မိဘႏွစ္ပါးႏွင့္ ဆရာသမားတို႔ပင္ျဖစ္ၾကသည္။ မိခင္၊ ဖခင္၊ ဆရာသမားတို႔၏ ေက်းဇူးဂုဏ္ တရားမ်ား ႀကီးမားသည္ႏွင့္အမွ် တာဝန္ဝတၱ ရားလည္း ႀကီးမားလွပါသည္။ မိဘတို႔၏ေက်းဇူးဂုဏ္၊ ဆရာတို႔၏ ေက်းဇူးဂုဏ္မွာ အနႏၲဂုိဏ္းဝင္ျဖစ္၍ ႀကီးမားလွပါသည္။ ထို႔ထက္အေရးႀကီးသည္မွာ ေက်းဇူးဂုဏ္ႏွင့္ လိုက္ဖက္ သင့္ေလ်ာ္ေသာ တာဝန္ဝတၱရားမ်ားလည္း ေက်ပြန္သင့္လွေပသည္။
.
ရတနာ အရွာမွားေနျခင္း
.
ေခတ္ကာလ၏ စီးပြားေရးအခက္အခဲမ်ားကို ဆင္ေျခေပးအျပစ္ပုံခ်ကာ ေငြေနာက္လိုက္ရင္း သားရတနာ၊ သမီးရတနာတို႔အတြက္ အခ်ိန္ေပးအားနည္းေနေသာ မိဘမ်ားမွာ ယေန႔ ေခတ္တြင္ ဒုႏွင့္ေဒး။ အသက္ရွိစဥ္ အသက္ ရွင္စဥ္တြင္ စည္းစိမ္ဥစၥာသာလွ်င္ ၾကြယ္ဝခ်မ္းသာၾကၿပီး ဘဝတန္ဖိုးကင္းမဲ့သြားၾကသည္။ ေရႊဂုဏ္ေငြဂုဏ္ ရာထူးဂုဏ္သာ ရယူသြားၾက ၿပီး အဓိပၸာယ္ကင္းမဲ့ေသာ ေလာကေကာင္းက်ိဳး မျပဳခဲ့ေသာသူမ်ားသာ မ်ားၾကသည္။ အတၱႏွင့္ တစ္ကုိယ္ေကာင္းဆန္မႈကို ေရွ႕တန္းတင္မႈ ေၾကာင့္ မိမိတို႔၏ ရင္ေသြး ရတနာ၊ မ်ိဳးဆက္ ရတနာ ကေလးမ်ားခမ်ာ အစေတးခံဘဝ ေရာက္သြားရသည္ကို မျမင္ၾကေတာ့ေပ။ ရတ နာအစစ္လူသားမ်ိဳးဆက္တို႔မွာ ရတနာအတု ေရႊေငြစည္းစိမ္ ဂုဏ္ထူးေလာက္ တန္ဖိုးမရွိျဖစ္သြားသည္။ မိဘႏွစ္ပါး၏ စည္းစိမ္ရာထူး မက္ေမာမႈ ေၾကာင့္ သားသမီးရတနာမ်ား စေတး ခံၾကရရွာသည္။ ဆရာသမား၏ရာထူးဂုဏ္ျဒပ္ မက္ေမာမႈေၾကာင့္ တပည့္ ရတနာကေလးမ်ား စေတးခံၾကရရွာသည္။
.
အမုန္းခံ၊ အနစ္နာခံ၍ ဆုံးမျခင္း
.
ယေန႔ေခတ္ ဆရာ ဆရာမ အမ်ားစုသည္ အနစ္နာခံ၍ အလုပ္မလုပ္ၾကေတာ့ေပ။ ''အခုေခတ္ ကေလးေတြ ေျပာဆိုဆုံးမေနလည္း လူပဲေမာမည္။ ထူးလာမည္မဟုတ္''ဟူေသာ ဆင္ေျချဖင့္ အမုန္းခံ၍ ဆုံးမျခင္းမျပဳၾကေတာ့။ မိဘျဖစ္သူအမ်ားစုမွာလည္း ေရႊမန္းတင္ေမာင္၏ သီခ်င္းထဲကအတိုင္း ''ထိုနည္းလည္းေကာင္း၊ ထိုနည္းလည္းေကာင္း''ဟုပင္ ဆိုရေပေတာ့မည္။ သားသမီးက ၿငိဳျငင္မွာကို ေၾကာက္ေနၾကသည္။ မိမိ၏ ဆင္ျခင္သုံးသပ္မႈ၊ အနစ္နာခံမႈ အားနည္းျခင္းေၾကာင့္ သားသမီးကို ခ်စ္သလိုလိုႏွင့္ ႏွစ္မိေနၾကသည္ကို သတိ မူရန္လိုေပသည္။ ဆရာသမားတို႔အေနျဖင့္လည္း တပည့္တို႔၏ ေရွ႕ေရးအတြက္၊ အနာဂတ္အတြက္ လတ္တေလာ မုန္းတီးခံကာ ဆုံးမသြန္သင္ရေပလိမ့္မည္။ ''အဘယ္ေၾကာင့္ အနစ္နာ၊ အႏြံတာ ခံရပါသလဲ''ဟု ေမးခဲ့ၾကေလ ေသာ္ မိမိတို႔သည္ ''မႏုႆဗိသုကာ''မ်ား ျဖစ္ ေနၾကျခင္းေၾကာင့္ဟုသာ ေျဖရေပလိမ့္မည္။
.
လိုတိုးပိုေလွ်ာ့ ႀကိဳးရွည္ရွည္လွန္ျခင္း
.
မိဘျဖစ္သူ၊ ဆရာျဖစ္သူတို႔ ထိန္းရခက္ ေသာ အရြယ္မွာ ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ျဖစ္သည္။ ''အထိန္းမတတ္ စိမ္းဆတ္ဆတ္''ဆို ေသာ အရြယ္ျဖစ္သည္။ တင္းလြန္းလွ်င္ျပတ္ ၿပီး ေလ်ာ့လြန္းလွ်င္ပတ္ေတာ့သည္။ မိမိအလိုက် ပုံးသြင္းျပန္လွ်င္ လူႀကီးလူငယ္အျမင္မတူ၍ ''ျပဒါးတစ္လမ္း၊ သံတစ္လမ္း''ဆန္႔က်င္ဘက္အျမင္မ်ားႏွင့္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ စိတ္ဆင္းရဲ တတ္ပါသည္။ ''ငါ့သား၊ ငါ့သမီး၊ ငါ့တပည့္ ေလး စိတ္ခ်မ္းသာပါေစေတာ့''ဟူ၍ အလို လိုက္မိၾကျပန္လွ်င္လည္း မိမိတို႔၏ ရတနာေလး မ်ား သဲထဲေရသြန္ျဖစ္ေတာ့မည္။ အလြန္အင္မ တန္ပင္ သတိျပဳ ထိန္းသိမ္းၾကရေသာ အရြယ္ ျဖစ္သည္။ ''မေလ်ာ့မတင္း ေစာင္းႀကိဳးညင္း'' ရေသာအရြယ္မ်ားျဖစ္၍ မိဘဆရာ ''မႏုႆ ဗိသုကာ''မ်ား အေလးထားပုံသြင္းတတ္ရန္လိုသည္။
.
ပိုးေမြးသလို ေမြးၾကရျခင္း
.
ခ်ဥ္ငံစပ္ခါးေရွာင္ရွားျခင္းကိုလည္း အားလုံးသိၾကပါလိမ့္မည္။ မွတ္၊ ျခင္၊ ယင္မသန္းေအာင္ ပင္ပန္းႀကီးစြာ ေမြးလာရျခင္းကိုလည္း သိၾကသူမ်ားၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ အင္မတန္ အႏုပညာဆန္၍ အင္မတန္ႏုနယ္ေသာ အေရး ကိစၥတို႔ျဖစ္၍ စိတ္ရွည္သည္းခံျခင္းမ်ားစြာျဖင့္ ပုံသြင္းရပုံကို ေမ့ေနတတ္ၾကသည္။ မိဘတို႔၏၊ ဆရာတို႔၏ ပုံသြင္းခဲ့မႈ ကို သားသမီးတို႔က မေမ့သင့္သကဲ့သို႔ မိဘဆရာတို႔ကလည္း ဤသို႔ဤ ႏွယ္ စိတ္ရွည္သည္းခံကာ ပုံေဖာ္ပုံသြင္း ၾကရမည္ကို မေမ့ၾကရန္လိုပါသည္။ မိမိတို႔၏ ႏုနယ္ ေလေသာ ရတနာေလးမ်ားကို မိမိတို႔မွ တန္ဖိုး ထားပုံေဖာ္ျခင္း မျပဳပါမူ မည္သူကလာေရာက္၍ တန္ဖိုးထားပါအံ့နည္း။ မႏုႆဗိသုကာတို႔ စဥ္းစားၾကပါကုန္။ မႏုႆဗိသုကာတို႔ ႀကိဳးစား ၾကပါကုန္။
.
အိမ္တြင္းျဖစ္ သေရစာ လုပ္ေကြၽးျခင္း
.
အစိုးရဝန္ထမ္းမိခင္(မိခင္ျဖစ္သူက အစိုးရဝန္ထမ္း)မ်ားသည္ ႐ုံးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ မအားၾကျခင္းကို ဆင္ေျခေပးကာ သားသမီးမ်ားကို Fast Food, Junk Foodrsm;? Instatn(ready made) မ်ားကိုသာ သေရစာအျဖစ္ အဓိကထား ေကြၽးေမြးေနၾကသည္။ အမွန္တကယ္ကိုပင္ မိမိတို႔၏ ရင္ေသြးရတနာကေလးမ်ားကို သေရ စာလုပ္ေကြၽးရန္ အခ်ိန္မရၾကတာလားကို စဥ္း စားေစခ်င္ပါသည္။ အသိဥာဏ္ႏုံနဲ႔ေသာ သူမ်ား၏ ဆင္ေျခကို ပညာတတ္ဘြဲ႕ရ မိခင္မ်ားက လက္စြဲသုံးကာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မွားေနၾကပါ သည္။ စဥ္းစားဆင္ျခင္Óာဏ္နည္းသူမ်ားႏွင့္ အလွအပမက္ေမာလြန္းသူမ်ား၏ ေနထိုင္ပုံကို ကေလးမိခင္ ပညာတတ္မ်ား စဥ္းစားသင့္ပါ သည္။ မိမိတို႔၏ ဆံပင္ပုံစံျပဳျပင္ခ်ိန္၊ လက္သည္းဆိုးခ်ိန္ႏွင့္ ဖုန္းသုံးခ်ိန္စေသာ အခ်ိန္မ်ားကို ေလ်ာ့ေပါ့ကာ သေရစာလုပ္ေကြၽးခ်ိန္ အနည္းငယ္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ဖန္တီးေစခ်င္သည္။ သို႔မ ဟုတ္ပါက က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး၊ လူမႈေရး အားနည္းမႈမ်ား မေကာင္းေသာအက်င့္မ်ားကို မႏုႆဗိသုကာစာရင္းဝင္ မိဘဆရာမ်ားက ေလ့က်င့္ေပးသလို ျဖစ္ေနပါလိမ့္မည္။
.
ေက်ာင္းသား/သူမ်ားသည္ ဆရာ/ဆရာမမ်ား အတြက္လား ၊ ဆရာ/မမ်ားသည္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားအတြက္ လား
.
စာေရးသူတစ္ခါက ေရးဖူးပါသည္။ ''နာသုံးနာ မပါ ပညာေရးမလုပ္ၾကပါနဲ႔''ဟူေသာ ေဆာင္းပါးပါ။ ေက်ာင္းသား၊ သူကေလးသူငယ္ မ်ားသည္ ႏုနယ္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ မိဘ အုပ္ထိန္းသူအခ်ိဳ႕၏ အားနည္းမႈေၾကာင့္အခ်ိဳ႕ ေသာ ေက်ာင္းသား/သူတို႔မွာ ႐ိုင္းၾက၊ သိမ္ ေမြ႕မႈ မရွိၾကသည္ကို မျငင္းႏိုင္ပါ။ ယေန႔ပညာ ေရး၏ မူဝါဒအပါအဝင္ နည္းစနစ္ေျပာင္းလဲမႈပါ ျပဳလုပ္ေနရေသာ ကာလတြင္ ''စုန္းျပဴးေစ့''ဆိုသည္မွာ ရိွေနေပလိမ့္မည္။ ဝါသနာမပါဘဲ ေခတ္၏ ၤသမ ွ့သတ(ေဖာ္႐ႈိး)အလုပ္ျဖစ္ေသာ ျပင္ပဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကိုလည္း ဝမ္းနည္းဖြယ္ ေတြ႕ေနရပါသည္။ တကယ္ဆိုရေသာ အနေႏၲာ အနႏၲငါးပါးဝင္ဆရာ/ဆရာမဆိုသည္မွာ 'ဘယ္သူေသေသ၊ ငေတမာၿပီးေရာ' လူတန္းစားမ်ား မျဖစ္သင့္ပါ။ ဆရာႏွင့္တပည့္ ဆက္ဆံေရး သည္ ေခတ္၏ စီးပြားအျမင္၊ ေစ်းကြက္အျမင္ မ်ားႏွင့္ ေစ်းေရာင္းႏွင့္ ေစ်းဝယ္ကဲ့သို႔ သေဘာ မထားသင့္ပါ။
.
ေခတ္ကာလ၏(ေခတ္ဆိုးစနစ္ဆိုး၏လက္က်န္)စီးပြားအျမင္အရ ျပင္ပပညာေရးလုပ္ကိုင္ သူမ်ားသည္ မိမိေက်ာင္း၊ မိမိေဘာ္ဒါေအာင္ ျမင္မႈ တစ္ခုတည္းကိုသာ ေရွး႐ႈကာ စာညံ့ ေသာကေလးကို လက္မခံပါ။ ွခ့သူေမခ့်ငစ (ပညာသင္ဆု)ဟူေသာ အမည္ေကာင္းႏွင့္ ေတာ္ေသာ ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူမ်ားကိုသာ မိမိ ေက်ာင္း၊ မိမိေဘာ္ဒါဂုဏ္သတင္းေမႊးေရး လက္နက္အျဖစ္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေနၾက သည္မွာ မႏုႆဗိသုကာ အစစ္ဟုတ္ပါရဲ႕လား ေတြးေစခ်င္သည္။ မိမိသည္ မႏုႆဗိသုကာ (ဆရာ/ဆရာမ)အစစ္ ျဖစ္ပါက မည္ကဲ့သို႔ေသာ ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူကိုမဆို ပုံသြင္းႏိုင္ရ မည္ျဖစ္သည္။
.
အႏုပညာထဲမွ နီတိမ်ား အသုံးျပဳျခင္း
.
အႏုပညာဆိုလိုက္သည္ႏွင့္ စာေပ၊ ဂီတ ကို လူတိုင္းခ်က္ခ်င္းေျပးျမင္ၾကပါမည္။ စာေပ အႏုပညာတြင္ ေလာကနီတိ၊ ျပည္သူ႔နီတိမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ ဂီတအႏုပညာတြင္လည္း ဘာသာေရး၊ နီတိ၊ ယဥ္ေက်းမႈ မ်ိဳးစုံေအာင္ရွိေနပါ၏။ ယေန႔ေခတ္တြင္ ''အႏုသုခုမ''ဂီတအႏုပညာ ဆိတ္သုဥ္းမည္ကို စိုးရိမ္ဖြယ္ျမင္ေတြ႕ေနရ၏။ မိဘကိုယ္တိုင္ ဆရာ/ဆရာမကိုယ္တိုင္ကပင္ အႏုသုခုမဂီတကို သားသမီး၊ တပည့္မ်ား ယဥ္ ပါးျမတ္ႏိုးလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္သင့္ေသာအ ခ်ိန္ျဖစ္ပါ၏။ ယေန႔ေခတ္လူႀကီးလူငယ္အမ်ားစု ၏ ႏွစ္သက္မႈကို ရရွိထားေသာအဆိုေတာ္''မ ေနာ''၏ သီခ်င္းစာသားျဖင့္ နိဂုံးခ်ဳပ္ပါရေစ။ ေရွးလူႀကီး သူမမ်ား၏ ဆုံးမစာ၊ ဆုံးမစကား ၾသဝါဒလည္း ျဖစ္ပါသည္။
.
          ငယ္ေသာ္ကားသား၊ လိုလိုက္ျငားက
          ႀကီးေသာအခါ၊ က်ားပမာ
          လြန္စြာ ေၾကာက္ရပါလိမ့္မည္။
.
          ငယ္ေသာ္ကားသား၊ ဆုံးမျငားက
          ႀကီးေသာအခါ၊ အားပမာ
          လြန္စြာအားကိုးရပါမည္။
.
          ငယ္ေသာ္ကားသမီး၊ ဆုံးမနည္း(နဲ)က
          ႀကီးေသာအခါ၊ မီးပမာ
          လြန္စြာစိုးထိတ္ပူရမည္။
.
          ငယ္ေသာ္ကားသမီး၊ ဆုံးမၿပီးက
          ႀကီးေသာအခါ၊ ထီးပမာ
          လြန္စြာေအးရိပ္ရပါမည္။
          စာ႐ႈသူအေဆြ၊ ''မႏုႆဗိသုကာ စစ္စစ္'' ျဖစ္ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကပါစို႔ဟူ၍သာ။
.

Journal Download

Photo of three cats